Saime Bircan Sak

Saime Bircan Sak

Yazmak Anımsamaktır

Anılar/ Anımsamalar “Sürçü lisan ettiysek affolmaya” diyor Remzi İnanç her zamanki alçak gönüllü tavrıyla. “Yazmak Anımsamaktır” kitabında “anı/ portre” dışında yazın yaşamının kimi sorunlarına değinen deneme ve eleştirel yazıları bir araya getirmiş. 1935 Diyarbakır doğumlu. Ziya Gökalp Lisesi’ni Diyarbakır’da bitiren Remzi İnanç bir süre Ankara Hukuk Fakültesi’ne devam etti. Memurluk ve serbest gazetecilik yaptı. Nevşehir Göreme‘de iki dönem yedek subay öğretmen olarak görev yaptı. Türk Kültür Dernekleri Genel Merkezi’nde, Türkiye Öğretmen Dernekleri Milli Federasyonu ve Türk Dil Kurumu’nda çalıştı. Toplum ve Memleket yayın evlerini kurdu. Değişik türlerde pek çok kitap yayımladı. Kimi kitaplarından ötürü Türk Ceza Yasasının 142. Maddesini ihlalden 18 ay ağır hapis ve 6 ay sürgün cezasına çarptırıldı. 2003 yılında yayın ve kitabevi yaşamına son verdi. Adle- Şey öykü kitapları, “Gün Gördüm Günler Gördüm”,  “Kar Altında Güller Var”, “Ortak Belleğimizdir Dostlar” anı- portre kitaplarının yazarı Remzi İnanç güzel Türkçesi, zengin birikimi, sıcak ve akıcı anlatımıyla zevkle okunuyor. “Yazmak anımsamaktır” bir ünlüler geçidi olduğu kadar bu ustalara omuz veren onların yanında, öldükten sonra da arkasında duran güzel yüreklere de bir saygı duruşu aynı zamanda. Aziz Nesin’den tutun da Orhan Veli, Özcan Yalım, Dinçer Sezgin, Erdinç Salman, Doğan Öz, Metin Altıok, Bülent Habora, M.Sunullah Arısoy, Şükran Arısoy, Aclan Sayılgan, Münire Dıranas, Ahmet Muhip Dıranas ve adaşı A.Remzi İnanç gibi kişilerle değişik zamanlarda karşılaşmaları ilginç anılarıyla ilgili çok şey öğreniyoruz. Zafer Çarşısındaki kitabevi yazar, çizer düşünür, sanatçı dostun uğrak yeri olunca anılar birikiyor. Yine Aziz Nesin başta olmak üzere pek çok yazar yaşamının bir döneminde  kitabevi işine girmişler. Fazıl Hüsnü Dağlarca Aksaray’da Kitap Kitabevi (1959), Erdoğan Başar(Berktay) İzmir’de  Kültür Kitabevi (1859-62), Erdal Öz Ankara’da Büyük Çarşı’da Sergi Kitabevi (1960’ların ortasından 12 Mart’a dek), Kemal Özer Moda’da ve Beyazıt’da Uğrak Kitabevi (1969) Arif Damar Suadiye’de Yeryüzü Kitabevi (1969), Demirtaş Ceyhun İstanbul’da Yapı Endüstri Merkezi’nde (1872-1975) sayılan örnekler arasında. “Sahaf ve Sahafiye Üzerine” yazısında evdeki “ karartı”dan kurtulmak için eskiciye verilen çuvallar dolusu kitapları sahafa satanlardan söz ediyor. Bir de kitapları KUMA gibi gören kadınların kocası ölünce ilk işi bu kitap dolu odanın boşaltılması oluyormuş. Böylece çok değerli kitaplar sahafların raflarına dizilip alıcısını bekliyor. Yazarımız “Mektup ve Mektuplaşma üzerine de söz düşürüyor. Türk Dil Kurumu’nun aylık Türk Dili Dergisinin 1960 ve 1970’lerde çıkardığı özel sayılardan biri de Mektup Özel Sayısı’dır. (Temmuz 1974) Bu bağlamda Bedrettin Tuncel’in “Mektup Türüne Giriş” başlıklı incelemesi ufuk açıcı bir yazı. Bu özel sayıda Divan Edebiyatı belli başlı adları dışında padişah, sadrazam, vezir ve devlet adamlarının da mektupları yer alıyor. Tevfik Fikret, Halit Ziya, Süleyman Nazif, Ziya Gökalp, Ahmet Haşim ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektupları anılıyor. Mektup türünün en güzel, en verimli, en sıcak örneğini ilkin Cahit Sıtkı ile Ziya Osman Saba vermişler. Bu yazışma 16 yıl sürmüş ve edebiyat tarihinde yerini almış. Nazım Hikmet’in Kemal Tahir’e ve Mehmet Fuat’a hapishaneden yazdığı mektuplar önemli yazınsal belgelerdir. Bu bölümde Lenin’in ve Çehov’un mektuplarından da söz edilmiş. Son bölümde kitapta yer alan kişilerin fotoğrafları  sayfalar arasından bize gülümsüyor. Bu da kitaba ayrı bir değer katıyor. 2010 yılında Konak Belediyesi’nin düzenlediği “Öykü Günleri” nde tanıdım değerli yazın ve yayın emekçisi Remzi İnanç’ı. Zenginleştirici güzel sohbetlerimiz oldu. Onu tanımaktan kitaplarını okumaktan çok büyük mutluluk ve onur duydum. Bize aktardıkları için de emeklerine saygılarımla teşekkür ediyorum. Temmuz 2018 İzmir

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Saime Bircan Sak Arşivi